Puheenjohtajan joulutervehdys

Hyvä Routioseura ry:n jäsen,

Minun nimeni on Heikki Hanhimäki ja olen toiminut nyt 7 vuotta seuran puheenjohtajana.

Haluaisin kertoa teille kaikille mitä näinä vuosina on tapahtunut ja mitä olemme suunnitelleet tekevämme tulevaisuudessa.

Routioseura ry on perustettu jo yli 40 vuotta sitten, sen aikainen kulta-aika olikin mahtavaa, saatiin alueelle hienot kukka-istutukset ja liikekeskus oli täynnä toimintaa.

Vuosien aikana toiminta hiipui, niin että vuonna 2013 seura oli vain nimellisesti pystyssä. Kiitos Inkerin, Sadun ja Pirkon seura oli vielä olemassa ja sen henkiin herättäminen olikin oikein mukavaa.

Vuosien varrella on paljon tapahtunut, katso tästä mitä

2013 – 2017 kevät tapahtumat

• 30.1. Roution ruokatreffit
  • 12.1. Hyvän olon kahvit

Tilat

Seuran toimintaa hiukan hidastavana tekijänä on ollut omien tilojen puute, ei ole ollut paikkaa mihin kokoontua, tästä mukavana muistona sekin, että seura aikoinaan perustettiin saunan lauteilla.

Nyt meillä tähänkin näyttäisi tulevan muutos, olemme sopineet Apuomena ry:n kanssa että voimme käyttää Sinivuokon tiloja kokoontumisiin ja tapahtumiimme.

Koronatilanteen vaikutus toimintaamme

Koronatilanne on rampauttanut toimintamme lähes kokonaan, mukavana perinteenä seuran puurotilaisuuskin piti tänä vuonna jättää väliin niinkuin kaikki puistopäivät, Routiopäivä.

Onneksi kesällä sentään pystyimme muutaman Grilli-illan järjestämään Roution uimarannalla. Lauantai näytti olevan se paras päivä, onkikilpailussa olikin paljon tohinaa.

Espanjansiruetanat

Viime kesänä tuli myös esiin yksi aluetta riivaava ongelma, espanjansiruetanat ovat pesiytyneet alueelle. Talkoohenkeä löytyi kun sitä tarvittiin, keräsimme ainakin 15000 vieraslajin edustajaa lähinnä Hossantien varren alueelta.

Ensi kesää varten lähdemme liikkeelle heti lumien ja pakkasten hellittäessä, toivomme todellakin, että kovat pakkaset tulevat hävittämään ainakin osan espanjansiruetana kannasta.

Olemme ensi kevään ja kesän toimintaa varten anoneen avustusta ELY-keskukselta ja Lohjan kaupunki tulee ensi vuonnakin huolehtimaan jätteiden asianmukaisen hävittämisen.

Tulevan vuoden tapahtumia

Ensi vuodelle olemme suunnittelemassa Routioseuran olohuonetta Sinivuokkoon, aluksi pari kertaa viikossa nelisen tuntia kokoontumis- ja keskusteluaikaa päivällä 10-14 välillä.

Routiopäivä on suunnitteilla 22.5. Roution liikekeskuksella.

Grillitapahtumia järjestetään lauantaisin 12.6., 19.6., 17.7. ja 7.8. Roution uimarannalla.

Myös lapsille suunnattu Puistotapahtuma järjestetään mikäli se vain on mahdollista.
Koululla järjestettävät kokkikerhot, niiden paluu ohjelmaan on varmasti myös yksi johon tulemme satsaamaan.

Valitettavasti kaikki toimintamme on kuitenkin tällä hetkellä pysähdyksissä koronarajoitusten takia.

Yhtenä mahdollisena toimintamuotona näkisin etäyhteyksien välityksellä tapahtuvat kokoontumiset, siis sen sijaan että menisimme paikan päälle, otamme tietokoneen avulla etäyhteyden. Ensimmäinen kokeilu järjestettiin, mikäli rajoitukset tulevat jatkumaan pitkään tämä lienee ainut mahdollinen tapaamismuoto.

Kevään aikana tulemme osana Kulttuurirahaston Uudenmaan piirin hankkeen puitteissa laatimaan Roution polun, projekti käynnistyy vuoden alussa ja olemme saaneet paikallisen kotiseudun asiantuntijan Torsti Salosen mukaan hankkeeseen, lisätietoja tästä hankkeesta keväällä.

Kun jäät järvestä lähtevät (jos niitä nyt ikänä tuleekaan) tuomme seuran oman soutuveneen uimarannan vieressä olevalle venepaikalle.

Tässä siis kohtalaisen lyhyt yhteenveto Routioseuran toiminnasta ennen ja tulevaisuudessa.

Hienoa kun olet mukana toiminnassa.

Hyvää ja turvallista Joulua kaikille routiolaisille.

Terveisin,
Heikki Hanhimäki